15 Czerw

Dieta a problemy skórne

   

Nasza skóra jest odbiciem naszego ogólnego stanu zdrowia, dlatego rozświetlona, piękna skóra często wynika nie tylko z właściwej pielęgnacji i nawilżenia, ale głównie z odpowiednio zbilansowanej diety i zdrowego organizmu. Zły stan skóry jest to również bardzo często efekt zaburzeń hormonalnych. 

 

 

 

Najczęstsze przyczyny złego stanu skóry, w tym trądziku: 


- zaburzenia gospodarki hormonalnejpowodują min. nadmierne wydzielanie sebum wywołane stymulacją gruczołów łojowych za pośrednictwem nadmiaru androgenów. Jednakże niski poziom progesteronu również niekorzystnie wpływa na stan naszej skóry 
- zaburzona mikroflora bakteryjna -odpowiedni stan jelit jest niezbędny do prawidłowego wchłaniania, w przeciwnym razie składniki odżywcze nie są przyswajane, a ich niedobory będą powodowały pogorszenie stanu skóry
- stres zakłóca barierę przeciwbakteryjną skóry i zwiększa nasilenie zakażeń skórnych 
- brak odpowiedniej ilości snu - optymalny czas na sen to 7-8 godzin. Ograniczenie snu może powodować pogorszenie funkcjonowania układu hormonalnego oraz odpornościowego.
-dieta prozapalna - bogata w cukry proste, utwardzone tłuszcze trans, ale również w nabiał oraz produkty o wysokim indeksie glikemicznym (produkty przetworzone). Problemem jest również nieodpowiednie nawodnienie.
- predyspozycje genetyczne

 

 

Ale zajmijmy się kwestią żywienia, 
czyli co możemy zrobić, aby cieszyć się zdrową, piękną i młodo wyglądającą skórą od strony DIETY? 

 

OGRANICZYĆ CUKIER - już tłumaczę dlaczego...
Przyczyną pogorszenia wyglądu cery pod wpływem diety wysokocukrowej jest glikacja. Cząsteczki cukru przenikają do białek (zwłaszcza kolagenu i elastyny, czyli podstawowych budulców skóry) i wówczas skóra traci swoją elastyczność, jędrność - słowem zaczyna się marszczyć.

 

WPROWADZIĆ DIETĘ Z NISKIM INDEKSEM GLIKEMICZNYM (taką jak przy cukrzycy)
Dieta z niskim indeksem i ładunkiem glikemicznym ma na celu poprawę gospodarki cukrowo-insulinowej. Dieta oparta na produktach o wysokim indeksie glikemicznym prowadzi do hiperinsulinemii, a podwyższone poziomy insuliny pobudzają wydzielanie androgenów i powodują zwiększoną produkcję łoju, który odgrywa podstawową rolę w patogenezie trądziku pospolitego.

 

ZADBAĆ O ODPOWIEDNIĄ ILOŚĆ W DIECIE KWASÓW TŁUSZCZOWYCH OMEGA -3
Jak to zrobić? Należy włączyć do swojej diety tłuste ryby i owoce morza (2 razy w tyg), siemię lniane, orzechy włoskie. Pestki dyni, słonecznika należy spożywać w umiarkowanych ilościach ze względu na przewagę kwasów omega-6. Ponadto należy wyeliminować oleje roślinne takie jak olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany, natomiast wprowadzić w to miejsce olej lniany (w ciemnej butelce), olej z ogórecznika, czarnuszki, czy  z wiesiołka.

 

OSOBY ZMAGAJĄCE SIĘ Z TRĄDZIKIEM POWINNY OGRANICZYĆ NABIAŁ
Wpływ mleka na trądzik może być wywołany występowaniem w mleku hormonów m.in. estrogenów lub czynników wpływających na endogenne hormony w organizmie. Mleko zawiera hormony stymulujące wzrost, w tym IGF-1 i dihydrotestosteron (DHT), które zwiększają poziom androgenów a jak pisałam wyżej nadmiar androgenów przyczynia się do powstania trądziku. 

 

ZADBAĆ O ODPOWIEDNIE NAWODNIENIE
Większość naszego społeczeństwa jest przewlekle odwodniona, ale zazwyczaj nie odczuwa nawet pragnienia (przypominam: pragnienie odczuwamy dopiero, gdy jesteśmy już w 2% odwodnieni). Nawodnienie jest tak WAŻNE dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, układu limfatycznego i układu krążenia oraz pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu.

 

ZADBAĆ O ANTYOKSYDANTY W DIECIE
co to antyoksydanty? - m.in. witamina A, C, E, selen, beta-karoten, które zwalczają wolne rodniki, a więc w aspekcie skóry poprawiają jej ogólny i zmniejszają ryzyko zachorowania na raka skóry. Gdzie je znaleźć? - warzywa, owoce, orzechy, oleje roślinne.

 

UŻYWAĆ PRZYPRAW PRZECIWZAPALNYCH
antyzapalne przyprawy i zioła – kurkuma, imbir, cynamon, rozmaryn, bazylia, oregano, tymianek, ostropest.

 

DIETA ELIMINACYJNA 
w przypadku osób, u których w testach wychodzą wszelkie nietoleracje. Ważne, aby dieta elimacyjna była ułożona przy pomocy dietetyka, gdyż zawsze eliminowany produkt należy zastąpić innym, by nie doprowadzić do niedoborów.

 

ODPOWIEDNIA ILOŚĆ CYNKU W DIECIE
Istnieje silna korelacja między stężeniem cynku a w surowicy a nasileniem zmian trądzikowych. Aby sprawdzić poziom cynku, najlepiej zbadać poziom fosfatazy alkalicznej w surowicy krwi. Najlepsze źródła cynku w diecie: wątroba, pestki dyni, ciemne kakao, kasze, fasola, migdały, płatki owsiane.

Wprowadzając powyższe zasady do codziennego jadłospisu zapewniam, że pierwsze efekty można zobaczyć już po tygodniu. 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ