03 Maj

„Gdy nie działa, jak natura chciała” - ZAPARCIA – temat wstydliwy, jednak bardzo powszechny

Na zaparcia cierpią miliony osób na całym świecie, a problem ten jest niewątpliwie związany ze stopniem rozwoju cywilizacji.

Najczęstsze przyczyny zaparć to:

- spożywanie pokarmów wysokoprzetworzonych, które są pozbawione błonnika (oczyszczone białe pieczywo/makarony, fast foody, słodycze),

- niewystarczające nawodnienie (mówiąc o nawodnieniu mamy na myśli wodę, najlepiej mineralną, gdyż słodzone napoje, kawa czy czarna herbata mają działanie odwadniające),

- brak lub zbyt niska aktywność fizyczna,

- dysbioza jelitowa, czyli niewystarczająca ilość bakterii z rodzaju Bifidobacterium i Lactobacillus – dlatego w celu regulacji rytmu wypróżnień często zaleca się stosowanie probiotyków.


Znając przyczyny zaparć, mamy odpowiedź, jak skutecznie leczyć zaparcia.

A mianowicie należy:

- zwiększyć podaż płynów – minimum 1,5-2 litry wody mineralnej na dobę,

- zwiększyć ilość błonnika w diecie, a więc spożywać produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce, siemię lniane, pestki, nasiona. (uwaga: zwiększając podaż błonnika, należy pamiętać o odpowiednim spożyciu wody, w przeciwnym razie błonnik zamiast pomóc, może jeszcze nasilić problem zaparć),

-zwiększyć aktywność fizyczną – gimnastyka i spacery skutecznie „rozruszają” jelita, gdyż poprawiają ich perystaltykę,

- ograniczyć/unikać papierosy, alkohol, mocną kawę,

- zastanowić się nad dobraniem odpowiedniego probiotyku (rola lekarza lub dietetyka) – probiotyk z odpowiednimi szczepami bakterii poprawia motorykę przewodu pokarmowego, wpływa na przywrócenie prawidłowej mikroflory jelitowej oraz reguluje środowisko panujące  w świetle przewodu pokarmowego poprzez zwiększenie fermentacji bakteryjnej i stymulację produkcji krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Probiotyki są bezpieczne w stosowaniu i nie powodują żadnych działań niepożądanych.

- delikatnie zwolnić tempo – banalny, ale jakże ważny czynnik – konieczny jest czas na spokojne załatwienie potrzeb fizjologicznych,

- słuchać własnego organizmu (!!!) – tłumienie potrzeby oddawania stolca (np. poprzez poranny pośpiech, niechęć do publicznych toalet) to częsta przyczyna zaparć (mówimy wtedy o tzw. zaparciach nawykowych).

 

UWAGA NA ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE!

Często osoby, które chcą zwiększyć częstość wypróżnień (często traktują to jako sposób na odchudzanie) sięgają po środki przeczyszczające. Jednak należy pamiętać, że nie jest to do końca słuszne postępowanie, gdyż tego typu produkty pomagają tylko na początku. Z czasem organizm przyzwyczaja się do takiego wspomagania itraci zdolność do samodzielnego wypróżniania (mówiąc wprost – rozleniwia się).

 

Możliwe skutki nadużywania środków przeczyszczających:

- dysfukcja jelit, czyli ich rozleniwienie powoduje pogłębienie problemu z zaparciami,

- odwodnienie,czyli nadmierna utrata wody z jelita (najczęstsze objawy odwodnienia – ogólne osłabienie, zawroty głowy, obniżenie ciśnienia tętniczego),

- zaburzenia równowagi elektrolitowej (znów bóle głowy, nudności, bolesne skurcze mięśni, zburzenia rytmu serca),

- obrzęki (występują, gdy organizm sam chce zapobiec odwodnieniu),

- krwawienie z jelit (także anemia) – jest następstwem nieustannego podrażniania ścian jelit przez substancje aktywne środka przeczyszczającego.

 

Niemniej jednak regulacja wypróżnień poprzez zmianę stylu życia oraz wyrównanie składu mikroflory jelitowej (poprzez odpowiednią probiotykoterapię) jest dobrym sposobem na wsparcie procesu redukcji masy ciała, jak również poprawia samopoczucie. 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ